محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 502
  • بازدید دیروز : 447
  • بازدید کل : 214531

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی


مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مالیاتی است که دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی، موظف بوده تا بر اساس نرخ خاصی از درآمد خود، آن را پرداخت نمایند. بنابراین، این مالیات، یک مالیات مستقل از درآمد، محسوب نمی شود. نحوه ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور و بخش پیش ثبت نام و ثبت نام این سامانه می باشد.

 

مالیات ها، در هر کشوری، از منابع درآمدی مهم دولت محسوب شده و با هدف تقویت زیرساخت های اساسی کشور و فراهم کردن رفاه بیشتر برای افراد جامعه، از شهروندان آن کشور و اتباع خارجه ساکن در محدوده مرزهای آن کشور، اخذ می گردد. یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، در رابطه با بحث مالیات در کشور ما وجود داشته، عدم همخوانی اطلاعات سیستم بانکی با آمار سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در نتیجه این ناهماهنگی، بسیاری از اشخاص مشمول مالیات، به راحتی از پرداخت آن، فرار کرده و قابل شناسایی نمی باشند.

به منظور حل این مشکل، مجلس شورای اسلامی در مهر ماه سال 1398، اقدام به تصویب قانونی نمود که با عنوان « قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» شناخته می شود. بر اساس این قانون، کلیه دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی، ملزم به ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی بوده؛ در غیر این صورت، با جریمه های سنگین مالیاتی مواجه شده و درگاه پرداخت اینترنتی آنها نیز قطع می گردد.

با توجه به اهمیت این مساله، در این مقاله، به بررسی مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، می پردازیم. با این توضیح که ابتدا، این نوع از مالیات را تعریف کرده، سپس، نحوه ثبت نام، نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی را توضیح خواهیم داد.



مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چیست

در هر کشوری، مالیات ها از مهم ترین منابع درآمد دولت محسوب گردیده که با هدف تقویت زیرساخت های اساسی کشور و فراهم کردن رفاه بیشتر برای افراد جامعه، از شهروندان آن کشور و افرادی که در داخل مرزهای آن، ساکن بوده، اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، اخذ می گردد.

این مالیات ها به طور کلی، به دو گروه مالیات های مستقیم و مالیات های غیرمستقیم، تقسیم می شوند. مالیات های مستقیم، مالیات هایی هستند که به طور مستقیم، به درآمد و دارایی اشخاص تعلق گرفته و منظور از مالیات های غیرمستقیم، مالیات هایی است که به صورت نامحسوس و غیر مستقیم، به قیمت کالاها یا خدمات، افزوده شده و از مصرف کننده دریافت می گردد . مالیات بر درآمد و مالیات بر اجاره ملک، از نمونه های مالیات های مستقیم و مالیات ارزش افزوده، از جمله مالیات های غیر مستقیم می باشند.

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، در رابطه با بحث مالیات و شفاف سازی آن، در کشور ما وجود داشته و همواره مورد اعتراض سازمان امور مالیاتی کشور و دولت قرار گرفته است، بحث عدم همخوانی اطلاعات رد و بدل شده در سیستم بانکی با آمار سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

با این توضیح که، بر اساس اطلاعات سیستم بانکی کشور، تراکنش های بانکی صورت گرفته از طریق دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت اینترنتی، حجم بسیار بالایی از تراکنش های مالی سیستم بانکی را تشکیل داده و نشان از درآمد بالای صاحبان این دستگاه ها و درگاه ها داشته؛ حال آنکه، سازمان امور مالیاتی کشور، به دلیل عدم دسترسی به این اطلاعات، قادر نبوده که این صاحبان درآمد را شناسایی و مالیات قانونی را از آن ها اخذ نماید.

در جهت مقابله با این مشکل و با هدف کارآمدسازی هرچه بیشتر نظام مالیاتی کشور، مجلس شورای اسلامی در مهر ماه سال 1398، اقدام به تصویب قانونی نمود که با عنوان « قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» شناخته شده و در آذر ماه همان سال نیز برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ گردید.

مطابق ماده 11 این قانون، بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور، ظرف یک سال از ابلاغ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، برای ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و به هر یک از پایانه های فروش (دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت اینترنتی)، شناسه یکتا اختصاص دهد.

به این ترتیب، تمام تراکنش های انجام شده از طریق حساب های بانکی متصل به دستگاه های کارتخوان بانکی و نیز درگاه های پرداخت الکترونیکی، به عنوان تراکنش های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی، محسوب شده و اطلاعات این تراکنش ها، از طریق بانک مرکزی، در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور، قرار می گیرد. علاوه بر این، کلیه دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی، ملزم به ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی می باشند.

هم چنین، به موجب تبصره ماده مزبور، پس از گذشت مهلت یک ساله مذکور در ماده، اتصال دستگاه های کارتخوان بانکی و درگاه های پرداخت الکترونیکی که اطلاعات آن ها در سایت سازمان امور مالیاتی، ثبت نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع خواهد بود. بانک مرکزی، موظف است مشخصات این اشخاص را به سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام نموده و در صورت تخلف، مسئولان مربوطه به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می گردند.

بانک مرکزی، در سال 1399، بر اساس این قانون، اقدام به صدور و انتشار اطلاعیه ای نمود که مطابق آن، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه‌های کارت ‌خوان بوده، از ابتدای بهمن سال ۱۳۹۹، ملزم به ثبت نام و تشکیل پرونده در سایت سازمان امور مالیاتی کشور و دریافت کد رهگیری مایاتی می باشند؛ در غیر این صورت، این اشخص، امکان دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه‌های کارت ‌خوان را نخواهند داشت.

با توجه به توضیحاتی که در مورد لزوم ثبت نام و دریافت کد رهگری مالیاتی برای درگاه های پرداخت اینترنتی، گفته شد، ممکن است این سوال، مطرح شود که مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چیست؟ و اینکه آیا به کلیه ترکنش های صاحبان کسب و کار، که از طریق این درگاه ها انجام و ثبت می شوند، مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، تعلق می گیرد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال که مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چیست؟ باید گفت، در شرایط فعلی نظام مالیاتی کشور، مالیات مستقل و جداگانه ای، تحت عنوان مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، وجود نداشته؛ به این معنی که دارندگان این درگاه ها، ملزم باشند که علاوه بر درآمد های کسب شده خود، یک مالیات جداگانه و مستقل نیز تحت عنوان مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، به سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت نمایند.

البته تمامی دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی، موظف بوده که برای ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی کشور و دریافت کد رهگیری مالیاتی، اقدام نمایند؛ اما بر اساس قانون بودجه سال 1400، تا سقف معینی از درآمد هایی که تراکنش های آن ها از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی، ثبت شده، از مالیات و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، معاف بوده و به بقیه درآمد ها و تراکنش ها نیز، درصدی متناسب از مالیات تعلق می گیرد.

با این توضیح که مطابق بخش (4) بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 کل کشور، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌ های مستقیم در سال جاری، چهارصد و هشتاد میلیون ریال (معادل 48 میلیون تومان) می باشد. این بدین معنا است که اگر سقف درآمد و تراکنش های بانکی شما از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی، 48 میلیون تومان باشد، از پرداخت مالیات، معاف خواهید بود.

اما چنانچه، درآمد و تراکنش های بانکی شما از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی، بیش 48 میلیون تومان باشد، ملزم به پرداخت مالیات درآمد و درگاه های پرداخت اینترنتی، بر اساس نرخ های مالیاتی زیر خواهید بود:

نسبت به مازاد چهارصد و هشتاد میلیون ریال، تا نهصد و شصت میلیون ریال ده درصد؛ نرخ مالیاتی: ۱۰%

نسبت به مازاد نهصد و شصت میلیون ریال تا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۱۵%

نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال تا دو میلیارد و صد و شصت میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۲۰%

نسبت به مازاد دو میلیارد و صد و شصت میلیون ریال تا دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۲۵ %

نسبت به مازاد دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون ریال تا سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۳۰%

نسبت به مازاد سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۳۵%

از آنجا که حتی در صورت عدم ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی، اطلاعات بانکی این اشخاص، برای سازمان امور مالیاتی کشور فرستاده شده و آنها علاوه بر پرداخت مالیات مربوطه، ملزم به پرداخت جریمه های مالیاتی سنگین نیز خواهند بود، در بخش های بعد، به توضیح نحوه ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی و دریافت کد رهیگری مالیاتی برای این درگاه ها می پردازیم.

حتما بخوانید : پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان 1400

 

نحوه ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چیست و گفتیم که در حال حاضر، مالیات مستقل و جداگانه ای، تحت عنوان مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، وجود نداشته؛ به این معنی که دارندگان این درگاه ها، ملزم باشند که علاوه بر درآمد های کسب شده خود، یک مالیات جداگانه و مستقل نیز تحت عنوان مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، به سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت نمایند.

اما از آنجا که دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی، موظف هستند که برای ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، اقدام نموده و در صورت عدم ثبت نام، مشمول جریمه های سنگین مالیاتی می شوند، در این قسمت، قصد داریم به توضیح نحوه ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و عبارت سایت سازمان امور مالیاتی را جست و جو نمایید. سپس، در صفحه نتایج، بر روی لینکی که آدرس آن tax.gov.ir می باشد، کلیک نمایید.

 

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در این مرحله، وارد صفحه اصلی سایت tax.gov.ir می شوید که امکانات متنوعی را همچون پرداخت مالیات سرقفلی و سایر انواع مالیات را برای کاربران خود فراهم کرده است به منظور ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی ، بر روی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام مالیاتی کلیک کنید.

 

ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در صفحه جدید، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، خلاصه روند ثبت نام، برای شما توضیح داده شده است. پس از اینکه مطالب این صفحه را مطالعه نمودید، بر روی دکمه قرمز رنگ ورود به ثبت نام کلیک نمایید.

 

دریافت کد مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در این مرحله از مراحل ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی ، ابتدا، نوع مودی مالیاتی ( شخص حقیقی یا حقوقی) را مشخص کرده و پس از وارد کردن اطلاعات کد امنیتی و شماره ملی یا شناسه ملی مودی، دکمه ورود به ثبت نام را بزنید.

 

تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، دکمه پیش ثبت نام جدید را کلیک کنید.

 

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در این مرحله از مراحل ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به کد پستی و شماره همراه خود در کادرهای مشخص شده، دکمه پیش ثبت نام جدید، را بزنید.

 


ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

به این ترتیب، یک نام کاربری و رمز عبور، به شماره همراه شما ارسال گردیده، که می توانید با استفاده از این اطلاعات، برای تکمیل ثبت نام و دریافت کد مالیاتی، اقدام نمایید.. در ادامه، به توضیح نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی، می پردازیم.

بیشتر بخوانید : درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir

 

 

 

نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی

در بخش های قبل، به تعریف مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، پرداخته و نحوه ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی را بررسی نمودیم. از آنجا که مودیان مالیاتی، پس از ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی و برای اموری مانند دریافت مفاصای حساب مالیات، ملزم به دریافت کد مالیاتی مربوطه می باشند، در این بخش به توضیح نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی، می پردازیم که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

پس از انجام مراحل ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مطابق راهنمای بخش قبل و بعد از کلیک بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید، صفحه ای مشابه صفحه زیر، به شما نشان داده می شود؛ اکنون، یک کد 4 ، به شماره همراه شما پیامک می‌شود؛ این کد را در کادر مشخص شده، وارد کرده و بر روی دکمه ثبت کد فعالسازی و ادامه کلیک نمایید. لازم به ذکر است که شماره همراه وارد شده، حتما باید به نام ثبت نام کننده کد مالیاتی بوده و با کد ملی وی به ثبت رسیده باشد.

 

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در این مرحله از مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی، باید تاریخ تولد و تابعیت خود را وارد کرده و سپس، دکمه استعلام اطلاعات و ادامه را بزنید.

 

ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، مطابق راهنمای صفحه جدید، تمامی نواقص اطلاعاتی شما با رنگ قرمز مشخص شده که بایستی تکمیل شود. بدین منظور، مطابق راهنمایی که در ادامه ملاحظه می کنید، مراحل لازم را طی نمایید.

 

دریافت کد مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در اولین مرحله از از مراحل وارد کردن اطلاعات هویتی و اقامتی، اطلاعاتی که ورود آن ها اجباری است، را وارد کرده و در نهایت، دکمه ثبت را بزنید.

 

تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در این مرحله، محل اقامتگاه قانونی خود را طبق آدرسی که قصد اعلام آن را به سازمان امور مالیاتی دارید، به صورت دقیق، برروی نقشه، تعیین کنید.

 

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در صفحه جدید، وضعیت مشمولیت مالیات ارزش افزوده را تعیین کرده و از طریق کادر کشویی و انتخاب یکی از گزینه ها، مشخص نمایید که آیا مشمول این مالیات می باشید یا خیر.

 

ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

در این بخش، اطلاعات ثبت نامی شما، بر اساس اطلاعاتی که در هنگام ثبت نام وارد کرده اید، برای شما نمایش داده می شود؛ چنانچه، این اطلاعات، مورد تایید شما می باشد، دکمه تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری را بزنید.

 

دریافت کد مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

همانگونه که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی، برای شما صادر گردیده که می توانید با انتخاب گزینه چاپ، برای پرینت این کد و سایر اطلاعات خود، اقدام نمایید.

 

تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

 

با توجه به ضمانت اجاری پیش بینی شده در« قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» و قطع درگاه های پرداخت اینترنتی، در صورت عدم ثبت نام به موقع، پیشنهاد می شود که مودیان مالیاتی، در اسرع وقت، برای ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید : دریافت کد رهگیری مالیاتی

 

نحوه تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

در بخش های قبل، نحوه ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی، را توضیح دادیم و گفتیم که هر دو فرآیند، همچونپرداخت قبض مالیات، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور و به شکل اینترنتی، امکان پذیر می باشد. اما سوال مهم دیگری که در رابطه با مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مطرح می شود، آن است که نحوه تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به این سوال که نحوه تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، به چه صورت می باشد؟ باید گفت، نحوه تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، همانند مراحل گفته شده برای ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی، می باشد.

با این توضیح که برای تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، لازم است که مودی مالیاتی به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir که از زیرمجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir بوده، مراجعه نموده و پس از انتخاب گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام مالیاتی و کلیک بر روی دکمه ورود به ثبت نام، اطلاعات مربوط به کد پستی و شماره همراه خود را وارد کرده و دکمه پیش ثبت نام جدید، را کلیک نماید.

در ادامه ، لازم است تا اطلاعات تاریخ تولد و تابعیت، وارد سامانه شده و در مراحل بعد، اطلاعات شغلی مودی ، ثبت گردیده و محل اقامتگاه قانونی وی نیز بر روی نقشه، مشخص کردد. در نهایت، در صورت وارد کردن صحیح اطلاعات و تایید آنها توسط کاربر، کد مالیاتی، صادر شده که به معنای تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، در سایت سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

در ادامه بخوانید : نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمالیات درگاه های پرداخت اینترنتی پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چیست؟

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی مالیاتی است که دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی موظف بوده تا بر اساس نرخ خاصی از درآمد خود آن را پرداخت نمایند و برای اطلاع از جزئیات به متن مقاله مراجعه شود.

2- نحوه ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی به چه صورت می باشد؟

نحوه ثبت نام مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور و بخش پیش ثبت نام و ثبت نام این سامانه بوده و برای اطلاع از جزئیات به متن مقاله مراجعه شود.

3- نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی به چه صورت می باشد؟

نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir بوده و برای اطلاع از جزئیات به متن مقاله مراجعه شود.

منبع : مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

  انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 22

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما