محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 207
  • بازدید دیروز : 294
  • بازدید کل : 215984

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی


میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال 1400، یک میلیون و پانصد هزار تومان بوده که به اندازه مبلیغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می باشد؛ همچنین زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰، 16 بهمن ماه سال 99 می باشد.

 

حقوق کارگران در کشور ما در قانون کار مصوب 1369 به رسمیت شناخته و مورد تایید قانون گذار قرار گرفته است . تعیین حداقل قانونی درآمد ماهیانه و ممنوعیت تعیین درآمد به کمتر از آن، پیش بینی انواع مرخصی، بیمه تامین اجتماعی، حق سنوات و دریافت حقوق بازنشستگی، از جمله حقوق قانونی کارگرن بوده که قانون کار به آن پرداخته است.

یکی دیگر از حقوق قانونی کارگر ، حق دریافت عیدی بوده که بر اساس آن، هر ساله کارفرمایان مشمول قانون کار، موظف هستند تا قبل از فرارسیدن سال نو، مبلغی را به عنوان عیدی به کارگران مشغول در کارگاه خود بپردازند . البته بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی نیز همانند کارگران مشغول به کار، هر ساله مبلغی را تحت عنوان عیدی دریافت می نمایند، با این تفاوت که این میزان عیدی، توسط سازمان تامین اجتماعی به حساب این دو گروه واریز می گردد.

به همین دلیل در این مقاله، ابتدا به توضیح تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخته، سپس، در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1400 و زمان واریز عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبت خواهیم کرد.



تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

بسیاری از ما در اخباری که هر روزه از طریق رسانه ها دیده، شنیده یا مطالعه می کنیم، با دو کلمه « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » برخورد داشته و در نتیجه با این سوال مواجه شده ایم که آیا این دو کلمه یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟

در پاسخ به این سوال که آیا دو کلمه « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟ باید گفت، « بازنشستگان تامین اجتماعی »، بیشتر برای توصیف افرادی استفاده می شود که از پوشش بیمه تامین اجتماعی برخوردار بوده، با رسیدن به سن خاص و با دارا بودن سابقه کاری لازم، وارد مرحله بازنشستگی شده و از این مرحله به بعد، به جای دریافت حقوق ماهیانه یا مزد از کارفرما، حقوق بازنشستگی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می نمایند.

در مقابل، « مستمری بگیران تامین اجتماعی » برای توصیف بازماندگان بیمه شدگان تامین اجتماعی و از کار افتادگانی که هر ماه،​ مبلغی را تحت عنوان مستمری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کرده، مورد استفاده قرار می گیرد..

با وجود آنچه در مورد تفاوت « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » گفته شد، کلمه «مستمری بگیر» یک معنای عام نیز داشته و در این معنا شامل هر سه گروه بازنشستگان، از کار افتادگان و بازماندگان تحت پوشش تامین اجتماعی می شود.

 

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1400

در بخش قبل به بررسی « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » پرداخته و توضیح دادیم که اگرچه این دو کلمه با یکدیگر تفاوت داشته، اما گاهی کلمه مستمری بگیر برای توصیف هر دو گروه، مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون در این بخش به توضیح میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1400 می پردازیم.

نحوه محاسبه عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی، همانند سال های گذشته بودغ؛ با این توضیح که، هر ساله در بهمن ماه، هیات وزیران، اقدام به تشکیل جلسه ای کرده که در آن جلسه، مبلغ عیدی کارمندان کشوری، لشکری، بازنشستگان کشوری و لشکری و میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را تعیین و تصویب نموده و عیدی این گروه ها بر اساس این مصوبه پرداخت می شود.

میزان عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در جلسه بهمن ماه 1400 هیات دولت به بحث گذاشته شده و همانند عیدی کارمندان دولت در سال ۱۴۰۰ توسط هیات دولت تصویب و اعلام گردید.

برابر مصوبه مورخ 1399/11/15 هیات وزیران، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و پانصد هزار تومان، تعیین و تصویب گردید. علت تعیین این سقف آن است که برابر بودجه سال 1400 که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مبلغ عیدی کارمندان، 15.000.000 ریال معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان تعیین و تصویب گردید.

 

 

 

 

زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰

در بخش های قبل، در مورد تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه نمودیم و هم چنین در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1400 و نحوه تعیین عیدی این دو گروه صحبت کردیم. اما مساله مهم دیگری که در رابطه با عیدی این قشر از اقشار جامعه وجود داشته، زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰ می باشد.

زمان واریز عیدی سال 1400 برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی ، 16 بهمن ماه سال 99 بوده و بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان، تنها پس از 24 ساعت ازابلاغ مصوبه هیات وزیران به حساب این دو گروه واریز گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- تفاوت دو واژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی چیست؟

بازنشستگان افرادی هستند که با احراز سن و سابقه کاری لازم بازنشسته شده اما مستمری بگیران یعنی بازماندگان بیمه شدگان و از کار افتادگان که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



2- عیدی 1400 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به چه میزان می باشد؟

عیدی 1400 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی یک میلیون و پانصد هزار تومان است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

3- واریز عیدی 1400 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در چه زمانی انجام می شود؟

زمان واریز عیدی 1400 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی 16 بهمن ماه است و برای اطلاع از جزئیات این موضوع متن کامل مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

  انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 9

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما