محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 300
  • بازدید دیروز : 399
  • بازدید کل : 217224

نحوه گرفتن کد بورسی


سرمایه گذاران برای فعالیت در بازار بورس و خرید و فروش سهام ابتدا می بایست کد بورسی دریافت نمایند. برای دریافت کد بورسی می بایست در سامانه سجام و همچنین در یک کارگزاری رسمی ثبت نام کرده و سپس برای احراز هویت خود به صورت آنلاین و یا حضوری اقدام کنند که بعد از انجام تمام این مراحل می توانند کد بورسی خود را دریافت کنند.

 

 

این روزها شاهد افزایش روز افزون تعداد متقاضیان برای سرمایه گذاری در بازار مالی بورس هستیم و رکود این روزهای سایر بخش های اقتصادی کشور نیز سبب جذب سرمایه های عظیم سرمایه گذاران برای فعالیت در این حوزه شده است.

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که با توجه به رونق این بازار مالی بورس تمایل به سرمایه گذاری در این بخش را دارید احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد شده که برای فعالیت در این بازار چه ملزوماتی وجود دارد و کد بورسی چیست ؟

سرمایه گذاران برای شروع به فعالیت در بازار بورس لازم است ابتدا در سامانه سجام و همچنین در یک کارگزاری ثبت نام کرده و سپس برای احراز هویت خود به صورت آنلاین و یا حضوری اقدام نمایند. در واقع پس از آنکه ثبت نام و احراز هویت صورت گرفت برای هر شخص یک کد بورسی تعریف می گردد.

در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص نحوه دریافت کد بورسی، مراحل گرفتن این کد، ثبت نام آنلاین درکارگزاری و سجام برای گرفتن آنبرای ورود به بازار بورس آورده شده است.



نحوه دریافت کد بورسی

تمامی افرادی که می‌خواهند در بازار بورس فعالیت کنند، چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی فعال در بازار سرمایه، همگی ملزم هستند که برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت نام کنند. حتی کسانی که از سال‌ ها قبل کد بورسی داشته ‌اند اما در سجام ثبت نام نکرده ‌اند نیز باید اطلاعات خود را در سجام ثبت و احراز هویت برای گرفتن کد بورسی از سجام به صورت آنلاین انجام دهند.

نحوه دریافت کد بورسی به این صورت است که افراد برای ثبت نام و دریافت کد بورسی لازم است که در سایت sejam.ir و یا یکی از کارگزاری های معتبر رفته و مراحلی را که برای دریافت کد بورسی می باشد را طی کنند. به منظور سرمایه‌ گذاری در بازار بورس می بایست ابتدا کد بورسی دریافت و از درگاه های معاملاتی آنلاین کارگزاری های رسمی اقدام نمایند که برای این می بایست خود را به کارگزاری مربوطه معرفی و اطلاعات خود را در سامانه آن کارگزاری ثبت کرده تا در نهایت از طرف کارگزاری برای شما کد معاملاتی یا همان کد بورسی صادر شود.

 

 

مراحل گرفتن کد بورسی

برای ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی و حقوقی می بایست مراحلی را طی کنند.

۱ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

۲ثبت نام و احراز هویت در کارگزاری

برخی از کارگزاری ها جهت سهولت کاربران این امکان را فراهم نموده اند که کاربران بطور همزمان با ثبت نام در کارگزاری بتوانند در سجام نیز ثبت نام شوند و سپس برای احراز هویت اقدام نمایند. از طریق این کارگزاری ها بنا به گزارشات اعلامی ثبت نام همزمان در کارگزاری و سجام کاملا به صورت رایگان صورت می گیرد. افراد می بایست توجه داشته باشند فرآیند احراز هویت برای کارگزاری ها پس از ثبت نام در سجام و احراز هویت آن نیز باید صورت گیرد.

 

 

 

ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی

سرمایه گذاران برای ورود به بازار بورس باید کد بورسی داشته باشند تا بتوانند به صورت آنلاین سهام های مورد نظر خود را خرید و فروش کنند. این کد بورسی برای هر کس متفاوت و مانند شماره ملی مختص به یک شخص می باشد. متقاضیان برای دریافت این کد باید ابتدا در یکی از کارگزاری های رسمی ثبت نام کنند.

ثبت نام در کارگزاری ها هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین صورت می گیرد اما طبیعتا ثبت نام آنلاین روش ساده تری بوده و هیچ هزینه ای برای متقاضیان در بر نخواهد داشت. پس از طی کردن مراحل ثبت نام در کارگزاریو سامانه سجام، سرمایه گذار باید برای احراز هویت با ارائه مدارک لازم برای دریافت کد بورسی که شامل اصل و تصویر شناسنامه، اصل و تصویر کارت ملی، آخرین مدرک تحصیلی و شماره حساب بانکی به دفاتر پیشخوان دولت منتخب کارگزاری که در آن ثبت نام به عمل آورده مراجعه کند.

شرکت های کارگزاری متعددی برای ثبت نام متقاضیان وجود دارد و هر کس باید با توجه به موقعیت و شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب کند. تفاوت این کارگزاری ها در نحوه و میزان امکانات ارائه شده به مشتریان است ولی تمام آن ها بلا استثنا امکان دسترسی مجازی به بازار بورس را برای مشتریان خود فراهم کرده اند. در ادامه به توضیحاتی در خصوص نحوه ثبت نام در یکی از شرکت های کارگزاری فعال در حوزه بورس و اوراق بهادار پرداخته شده است.

 

در مرورگر اینترنتی خود نام کارگزاری مورد نظر خود را جستجو و پس از ورود به قسمت افتتاح حساب، می بایست کد ملی، شماره همراه و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه دریافت کد فعالسازی را انتخاب نمایند.

 

 

در مرحله بعد یک کد امنیتی برای تلفن همراه شخص ارسال خواهد شد، آنان می بایست پس از دریافت این کد آن را در قسمت مربوطه وارد کرده و گزینه ارسال را فعال کنند، در صورتی که کد برای شخص ارسال نشد می بایست گزینه کد دریافت نکرده ام را فعال کنند.

 

 

بخش اول تکمیل اطلاعات مربوط به اطلاعات شناسنامه ای است و باید ابتدا اطلاعات شناسنامه ای خواسته شده را تکمیل کرده و سپس گزینه ادامه که اطلاعات ارتباطی را انتخاب کنند.

 

 

حال به بخش مربوط به اطلاعات ارتباطی رسیده که لازم است در قسمت های خالی محل سکونت، کد پستی، شماره تلفن و ... خود را وارد کرده و سپس گزینه ادامه که اطلاعات شغلی است را فعال نمایند.

 

 

در این بخش باید اطلاعات مربوط به شغل خود را نمایند و در صورتی که شاغل نیستنددوباره اطلاعات مربوط به محل سکونت خود را وارد کرده و در انتها گزینه ادامه که اطلاعات حساب بانکی است را فعال نمایند.

 

 

بخش چهارم مربوط به اطلاعات بانکی است و می بایست افراد دقت داشته باشند حسابی که اطلاعات آن را وارد می کنند حتما متعلق به متقاضی ثبت نام باشد.

 

 

و در نهایت بخش آخر تکمیل اطلاعات مربوط به دانش مالی و میزان آشنایی متقاضی با بورس می باشد.

 

 

در آخرین مرحله می توانید اسکن صفحه اول شناسنامه و تصویر کارت ملی خود را در صورت تمایل بارگذاری نمایند و سپس مرحله بعد را انتخاب کنند پس از آن یک پیغام از طرف سایت مبنی بر تکمیل فرآیند ثبت نام برای شخص ارسال می شود.

 

 

یکی از امکاناتی که بعضی ازکارگزاری هادر اختیار کاربران خود قرار می دهد آن است که با ثبت نام در اینکارگزاری ها دیگر نیازی بهثبت نام سجام نمی باشد. به بیان ساده تر این کارگزاری ها تمام اطلاعاتی که در طول فرآیند ثبت نام از شما اخذ کرده اند را به سامانه سجام نیز ارسال می کنند و ثبت نام سجام نیز خود به خود و بدون نیاز به گذاشتن وقت و انرژی مضاعف انجام می گیرد.

از آنجا که دولت با موافقت رهبری آزادسازی سهام عدالت متقاضیان را انجام داده است، بسیاری از مشمولان این سهام اقدام به آزادسازی سهام خود کرده اند. مسئولان با طراحی سامانه ای با عنوان سامانه سهام عدالت امکان استعلام و آزادسازی سهام عدالت متقاضیان را فراهم کرده اند.

 

 

ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا به اختصار سامانه سجام توسط شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار با هدف خدمت رسانی به سرمایه گذاران بورس طراحی شده است. پس از ایجاد این سامانه، اطلاعات تمام کاربران به صورت یکجا جمع آوری و امکان دریافت کد بورسی بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طرق ثبت نام در این سامانه فراهم شده است.

علاوه بر ثبت نام در یک کارگزاریبرای دریافت استعلام کد بورسی لازم است تا در سامانه سجام نیز ثبت نام انجام شود. بعضی از کارگزاری ها این امکان را فراهم کرده اند تا در صورتی که سرمایه گذار هنوز ثبت نام خود را در سامانه سجام انجام نداده باشد، پس از تکمیل مراحل ثبت نام در کارگزاری، گزینه ای به نام ثبت در سامانه سجام را انتخاب کنند. در این صورت اطلاعات فرد در سامانه سجام نیز ثبت شده و ثبت نام در این سامانه نیز برای او صورت می گیرد.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری توسط سرمایه گذاران لازم است تا برای احراز هویت سجام به صورت آنلاین و یا حضوری برا مراکز احراز هویت مراجعه کرده و فرم احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری را تکمیل کنند. لازم به ذکر است که سرمایه گذاران در هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت باید مدارک لازم برای احراز هویت سجام را به همراه داشته باشند.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام کد بورسیدر کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام کد بورسیپاسخ دهند.

 

 

آخرین اخبار مرتبط با راهنمای دریافت کد بورسی

 

4 اردیبهشت 1400

 

طبق گزارش های بازار سرمایه شاخص کل بورس برای چندمین بار با روند کاهشی مواجه و به کانال یک میلیون و 100هزار واحد عقب گرد کرد.

 

29 فروردین 1400

 

مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام نمود که فرهنگیان، کد بورسی خود را در اولین فرصت تهیه نموده و حداکثر تا پایان فروردین 1400، در سامانه www.szf.ir برای فرهنگیان شاغل و بازنشستگان بعد از 95 و در سامانه saham.tadbir-atlas.ir برای بازنشستگان قبل از 95، وارد نمایند.

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ برای دریافت کد بورسی باید چه اقداماتی انجام داد ؟

✔️ سرمایه گذاران برای دریافت کد بورسی لازم است در یک کارگزاری و سامانه سجام ثبت نام انجام داده و سپس برای احراز هویت مراجعه کنند که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است .

2- ✔️ برای احراز هویت در دفاتر خدمات قضایی چه مدارکی لازم است ؟

✔️ برای انجام احراز هویت در دفاتر خدمات اصل و تصویر شناسنامه ، اصل و تصویر کارت ملی ، آخرین مدرک تحصیلی و شماره حساب بانکی لازم است که در مقاله به طور کامل بررسی شده است .

3- ✔️ شروع فعالیت در زمینه بورس چه ملزوماتی دارد ؟

✔️ سرمایه گذاران برای ورود به بازار بورس باید کد بورسی یا کد سرمایه داری داشته باشند تا بتوانند به صورت آنلاین سهام های مورد نظر خود را خرید و فروش کنند که راهنمای تصویری نحوه ثبت نام کد بورسی در مقاله آورده شده است .

منبع : نحوه گرفتن کد بورسی

  انتشار : ۱ تیر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 16

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما