محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 30
  • بازدید دیروز : 481
  • بازدید کل : 215513

نحوه تغییر کارگزار ناظر


تمامی افرادی که قصد شروع فعالیت در بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس را دارند لازم است تا پس از اقدام به ثبت نام سجام ، احراز هویت و دریافت کد بورسی خود قبل از هر کاری به انتخاب یک کارگزار مناسب و معتبر به عنوان واسطه برای برقراری ارتباط با دیگر عوامل بازار سرمایه بپردازند .

پس از انتخاب کارگزار و همچنین کارگزاری ناظر برای فروش سهم شرکت های سرمایه گذاری ممکن است به دلایل مختلفی مانند نارضایتی از خدمات ارائه شده ، سرعت پایین معاملات ، بالا بودن نرخ کارمزد دریافتی و ... تصمیم به تغییر کارگزار ناظر و فروش سهام خود در یک کارگزاری دیگر بگیرند .

سرمایه گذاران برای تغییر کارگزار ناظر خود از سه روش مراجعه حضوری ، به صورت آنلاین و در نهایت انتقال تمامی دارایی خود به کارگزار جدید می توانند این کار را انجام دهند . در این مقاله به ارائه مطالبی در رابطه آموزش نحوه تغییر کارگزاری ناظر سهام بورسی به وسیله هر کدام از این روش ها پرداخته شده است .



تعریف کارگزار ناظر

همانطور که گفته شد افراد برای اینکه قادر به فعالیت در بازار سرمایه باشند ملزم به انتخاب یک کارگزاری به عنوان واسطه بین خود و دیگر عوامل این بازار می باشند ، همچنین این افراد محدودیتی در تعداد کارگزار نداشته و می توانند همزمان در چند کارگزار مختلف حساب کاربری داشته و به انجام معاملات سرمایه گذاری خود در آن ها بپردازند .

به طور کلی در برخورد با معاملات خرید و فروش سهام های بورسی بسته به نوع معامله ای که قصد انجام آن را دارند دو نوع کارگزاری تعریف شده است . چنانچه سرمایه گذاران قصد خرید سهامی را داشته باشند در این صورت به وسیله هر یک از کارگزار هایی که در آن ها دارای حساب کاربری هستند می توانند سفارش خرید خود را ثبت کنند ، اما برای فروش سهام های مختلف تنها از طریق کارگزار ناظر می توان اقدام کرد .

در واقع کارگزاری ناظر همان کارگزار یا ایکسچنجی است که فرد به واسطه آن سهام مورد نظر را از بازار سرمایه خریداری کرده است و برای فروش آن تنها مجاز به ثبت سفارش در همان کارگزار که کارگزاری ناظر آن سهم نامیده می شود می باشد .

اما ممکن است که به دلایل مختلف مانند خدمات دهی نامناسب کارگزار ، مناسب نبودن پلتفرم مورد استفاده ، بالا بودن نرخ کارمزد و ... سرمایه گذاران تصمیم به تغییر کارگزاری ناظر و فروش سهام خود از طریق کارگزاری دیگری کنند . در این حالت از سه روش آنلاین ، مراجعه حضوری و خالی کردن حساب کاربری و انتقال دارایی به کارگزار جدید می توانند اقدام کنند که در ادامه به توضیح هر یک از این روشها پرداخته شده است .

بیشتر بخوانید: سجام

 

 

نحوه تغییر کارگزار ناظر به صورت آنلاین

ساده ترین ، سریع ترین و مطمئن ترین روش تغییر کارگزار ناظر برای سرمایه گذاران تغییر کارگزار ناظر به صورت آنلاین می باشد . برای این منظور لازم است تا به حساب کاربری خود در سایت کارگزاری که قصد انتقال سهام خود را به آن دارید رفته ، سهم مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی گزینه تغییر کارگزاری ناظر کلیک کنید که مراحل آن به شکل زیر می باشد :

وارد حساب کاربری خود در کارگزار مورد نظر که قصد انتقال سهام به آن را دارید شوید . مانند تصویر زیر :

 

 

پس از آن منو بالای صفحه که با کادر قرمز رنگ مشخص شده است را انتخاب کنید . مطابق تصویر :

 

 

از نوار منو باز شده گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنبد . مانند تصویر زیر :

 

 

با انتخاب این گزینه وارد صفحه تغییر کارگزاری ناظر خواهید شد ، در این صفحه روی علامت به علاوه که با کادر قرمز رنگ در تصویر زیر مشخص شده است به منظور ثبت درخواست جدید کلیک کنید . مانند تصویر زیر :

 

 

پس از انجام این کار صفحه ای برای شما باز شده که از شما نحوه تغییر کارگزار ناظر خود را می پرسد که در صورتی که آخرین معاملات خود را در این کارگزاری انجام داده اید گزینه اول را تیک دار کنید . مانند تصویر زیر :

 

 

در صورتی که هیچ معامله ای در این کارگزاری انجام نداده اید و از طریق درگاه DDN سامانه سمات اقدام به دریافت گواهی جهت تغییر کارگزار ناظر خود کرده اید گزینه دوم را انتخاب و فایل مربوط به گواهی تغییر ناظر را در کادر مربوطه آپلود کنید . مانند تصویر زیر :

 

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت گواهی سهام

 

نحوه تغییر کارگزار ناظر به صورت حضور

روش دیگری که برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد و نسبت به روش قبل زمانبر تر می باشد مراجعه حضوری به دفتر کارگزاری که قصد قرار دادن به عنوان کارگزار ناظر سهم مورد نظر دارند و یا دفاتر شرکت سپرده گذاری مرکزی می باشد . در این حالت با در دست داشتن مدارک هویتی و همچنین آخرین برگه های سهم مورد نظر را با مهر کارگزار قبلی به این دفتر برده و پس از تکمیل فرم های مربوطه درخواست تغییر کارگزاری ناظر خود را ثبت می کنند که حداکثر تا 24 ساعت بعد سهام های مورد نظر به کارگزاری جدید تغییر ناظر داده و در پرتفوی سرمایه گذار نشان داده می شود .

لازم به ذکر است که تغییر کارگزار ناظر هیچگونه کارمزد و هزینه ای برای سرمایه گذاران در پی ندارد .

 

اما روش دیگری که برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد و نسبت به دو روش قبل نامرسوم تر و پر ریسک تر می باشد این است که سرمایه گذار تمام دارایی خود را در کارگزاری که قصد تغییر آن را دارد به فروش برساند و مبلغ آن را دریافت کند سپس به حساب کاربری خود رفته و به اندازه پول خود از همان سهم در کارگزاری جدید خریداری کند .

از آنجایی که پرداخت وجه حاصل از فروش سهام در کارگزار قبل با چند روز فاصله به حساب وی واریز می شود در صورت اقدام به تغییر کارگزار ناظر با استفاده از این روش به طول می انجام لذا امکان از دست دادن سود هایی که از نوسانات بازار در این چند روز ممکن است ایجاد شوند بالا می رود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تغییر کارگزار ناظر در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تغییر کارگزار ناظر پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: ثبت نام سجام

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ کارگزاری ناظر چه نوع کارگزاری است ؟

✔️ سرمایه گذاران برای فروش هر سهام خود تنها قادر به ثبت سفارش در کارگزاری ناظر آن سهام می باشند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

2- ✔️ تغییر آنلاین کارگزاری ناظر به چه صورت است ؟

✔️ برای این کار باید به حساب کاربری خود در کارگزاری جدید رفته و درخواست خود را ثبت کنید که در متن مقاله به صورت تصویری توضیح داده شده است

3- ✔️ تغییر کارگزاری ناظر به صورت حضوری چگونه است ؟

✔️ برای این کار باید به دفتر کارگزاری جدید به صورت حضوری مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

منبع : نحوه تغییر کارگزار ناظر

  انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 29

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما