محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 264
  • بازدید دیروز : 294
  • بازدید کل : 216041

NAV سهام در بورس چیست


از آنجایی که بازار سرمایه یکی از پربازده ترین بازار های مالی می باشد لذا بسیاری از افراد به انجام فعالیت های سرمایه گذاری در این بازار با هدف کسب سود هستند ، اما علی رغم سود ده بودن این بازار از میزان بالای ریسک فعالیت در این بازار نمی توان چشم پوشی کرد از این رو تمامی سرمایه گذاران فعال در این بازار لازم است تا قبل از شروع فعالیت خود دانش کافی در رابطه نحوه سرمایه گذاری و انتخاب سهم های مناسب را بدست آورند .

از جمله مهمترین چالش هایی که فعالان بازار بورس با آن مواجه هستند تصمیم گیری در رابطه با انتخاب مناسب ترین و پر بازده ترین سهام ها برای انجام فعالیت های سرمایه گذاری خود می باشد . چنانچه این افراد سهم های اشتباهی را انتخاب کنند احتمال تحمیل زیان های سنگین برای آن ها بسیار بالا می رود .

رایج ترین روش انتخاب بهترین سهم برای سرمایه گذاری استفاده از روش ارزش خالص دارایی ها یا همان ناو می باشد که سرمایه گذاران با توجه به اختلاف آن با ارزش روز سهم مورد نظر تصمیم به خرید و یا فروش آن می گیرند ، با توجه به درجه اهمیت این موضوع در فعالیت سرمایه گذاران بازار بورس لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با تعریف NAV و نحوه محاسبه آن پرداخته شده است .



تعریف ارزش خالص دارایی ها یا NAV

همانطور که گفته شد سرمایه گذاران پس از ثبت نام سجام ، احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی خود ، برای تصمیم گیری در رابطه با انتخاب سهام های مختلف برای سرمایه گذاری از طریق محاسبه NAV یا همان ارزش خالص دارایی ها و مقایسه آن با ارزش روز دارایی های آن شرکت استفاده می کنند . در واقع ارزش خالص دارایی ها یا NAV برای محاسبه ارزش ذاتی سهام شرکت هایی استفاده می شود که عمده سرمایه آن ها را سهام و دارایی های مالی تشکیل می دهند .

سرمایه گذاران با استفاده از فرمول ناو به ارزش گذاری سهام شرکت های سرمایه گذاری مختلف می پردازند و با مقایسه آن با ارزش روز این سهم در رابطه با خرید و یا فروش سهام مورد نظر تصمیم گیری می کنند . لازم به ذکر است که با توجه به درجه اهمیت نوع سهم های انتخابی برای سرمایه گذاری و رابطه مستقیم آن ها با میزان سود دهی سبد دارایی های افراد یادگیری اصولی و درست این روش برای آن ها بسیار مهم و تعیین کننده می باشد .

به طور کلی ناو به دو دسته تقسیم می شود ، دسته اول NAV صدور نام دارد که به مبلغ پرداختی از سوی سرمایه گذاران برای خرید سهام یک صندوق اطلاق می شود و دسته دوم NAV ابطال می باشد که به هرینه دریافتی از سوی دارندگان سهام بابت فروش آن گفته می شود . لازم به ذکر است که در هر دوی این معاملات هزینه کارمزد در نظر گرفته می شود .

دقت شود که علی رغم اهمیت بالای ارزش ذاتی سهام شرکت های سرمایه گذاری یا همان ناو در تعیین مقدار ارزش خالص دارایی های مختلف موجود در بازار سرمایه و مشخص کردن نحوه درست سرمایه گذاری برای افراد ، اما عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که آن ها نیز در ارزش ذاتی سهام شرکت ها تاثیر گذار بوده و افراد در هنگام انتخاب سهم ها باید آن ها را نیز مورد توجه قرار دهند .

بیشتر بخوانید: سجام

 

 

نحوه محاسبه ارزش خالص دارایی ها یا NAV

برای محاسبه ارزش خالص دارایی های یک شرکت یا همان NAV و ارزش گذاری سهام آن تنها کافیست تا مجموع ارزش دارایی های آن شرکت را از مجموع بدهی های آن کم کرده و حاصل را بر تعداد سهام های شرکت تقسیم کنید که در این صورت ارزش واقعی سهام شرکت مورد نظر مشخص شده که متفاوت از ارزش روز آن می باشد .

در واقع در این فرمول دارایی ها همان حقوق صاحبان سهام است که با توجه به ارزش هر سهم شرکت مورد نظر در پایان هر روز محاسبه می شود و اما بدهی های شرکت شامل مواردی مانند پرداختی به کارگزاری ها بابت خرید سهام و پرداختی به ارکان صندوق می باشد .

پس ار محاسبه ناو یا همان ارزش خالص دارایی یک شرکت عدد به دست آمده را با ارزش آن سهم در پایان همان روز مقایسه می کنند . در صورتی که این عدد بیشتر از ارزش روز سهم باشد به این معنا است که سهام مورد نظر هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده و به زودی افزایش قیمت خواهد داشت لذا اقدام به خرید این سهم می کنند ، اما اگر کمتر از ارزش روزش باشد به این معنا است که به زودی دچار کاهش قیمت شده و در صورت داشتن آن سهم باید اقدام به فروش آن کرد و یا در صورتی که قصد خرید آن را دارند از تصمیم خود منصرف شوند .

اما لازم به ذکر است همانطور که گفته شد برای تصمیم گیری در رابطه با سرمایه گذاری و خرید یا فروش یک سهم نمی توان تنها به ناو توجه کرد و لازم است تا تمامی عواملی که بر ارزش سهام های مختلف تاثیر گذار هستند ( مانند سنجش میزان ریسک سهام ، مقایسه آن با شاخص کل بورس و .... ) را برای تصمیم گیری های خود مد نظر قرار دهند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد NAV چیست در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان NAV چیست پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: حق تقدم سهام

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ NAV چیست ؟

✔️ به ارزش خالص دارایی های یک شرکت NAV گفته می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

2- ✔️ انواع دسته بندی NAV به چه صورت است ؟

✔️ این معیار به دو دسته NAV ابطال و NAV صدور تقسیم می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

3- ✔️ روش محاسبه NAV چگونه است ؟

✔️ برای محاسبه NAV از فرمول مخصوص آن استفاده می کنیم که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

منبع : NAV سهام در بورس چیست

  انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 27

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما