محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 40
  • بازدید دیروز : 294
  • بازدید کل : 215817

ابلاغیه الکترونیکی چیست


در گذشته و قبل از تاسیس سامانه ثنا یا همان ابلاغ الکترونیکی ، ابلاغ به صورت دستی و در اوراق کتبی توسط مامورین ابلاغ که اکثرا سربازان خدمت وظیفه بودند به طرفین دعوا تحویل داده می شد که این امر مشکلات فراوانی داشت .

از جمله پیدا نکردن آدرس طرفین و خود طرف دعوا ، نحوه صحیح ابلاغ ، تبانی با مامورین ، اطاله دادرسی و غیره ، علاوه بر این ابلاغ کتبی هزینه بر هم بود که هر کدام از این موارد بر روند رسیدگی پرونده تاثیر فراوانی داشت و گاهی منجر به صدور رای غیابی و اطاله دادرسی می شد .

با توجه به این اوضاع و احوال قانونگذار در صدد حل این مشکل برآمد و در حال حاضر با تاسیس سامانه ثنا یا همان ابلاغیه الکترونیکی این مشکل را حل کرده است .

در ادامه این مقاله علاوه بر تعریف ابلاغیه الکترونیکی ، چگونگی ثبت نام در آن و مشکلاتی که در موقع استفاده از این سامانه ممکن است برای اشخاص بوجود بیاید و ارائه راهکار برای حل آن به طور کلی صحبت شده است .

 



ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

منظور از‌ ابلاغیه الکترونیکی این است که افراد از طریق اینترنت و با استفاده از ابزارات ارتباطی مانند کامپیوتر یا گوشی هوشمند می توانند به ابلاغیه هایی که برای آن ها صادر شده و همچنین روند رسیدگی پرونده دسترسی داشته باشند بدون اینکه نیاز به بردن برگه کتبی از سوی مامور ابلاغ یا مراجعه حضوری برای پیگیری روند پرونده به دادگستری باشد .

به این صورت که ابلاغیه ها یا هر اخباری از پرونده ، از طریق پیامک برای شخص فرستاده می شود سپس او باید از طریق تلفن همراه هوشمند خود یا کامپیوتر متصل به اینترنت به صفحه شخصی خود در سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیک مراجعه کرده و ابلاغ یا رای را مشاهده نماید .

ابلاغ دستی مشکلاتی دارد مانند پیدا نکردن آدرس طرفین ، پیدا نکردن خود طرف دعوا برای ابلاغ واقعی یا نزدیکان درجه یک او ، نحوه صحیح ابلاغ قانونی توسط مامورین، تبانی با مامورین، حفظ آبروی طرفین دعوا ، اطاله دادرسی و غیره علاوه بر این ابلاغ کتبی توسط مامورین هزینه بر هم هست که با وجود الکترونیکی شدن تمامی این اشکالات برطرف شده است .

در حال حاضر با تاسیس سامانه ثنا یا همان سامانه ابلاغ الکترونیکی این مشکل را حل کرده است که این امر درماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 آمده است که قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید این سامانه از سال 1395 راه اندازی شد است .

این سامانه برای طرفین دعوا و وکیل یا نماینده قانونی آنان همچنین دفاتر خدمات قضایی ، کارشناسان دادگستری ، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط با دعوا جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی قابل دسترسی و استفاده است .

اشخاص نامرده که قابلیت دسترسی به این سامانه را دارند بایستی یک نام یا حساب کاربری در این شبکه یا سامانه داشته باشند ، در حال حاضر تمامی افرادی که به قوه قضائیه برای هر کار یا دعوایی مراجعه می کنند بایستی این حساب کاربری را در این سامانه ایجاد کرده باشند به اصطلاح باید در سامانه ثنا یا همان ابلاغ الکترونیکی ثبت نام کرده باشند .

 

حتما بخوانید: مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

 

ثبت نام و مراحل آن به منظور مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی اشخاص می توانند از طریق دو مرحله ثبت نام کنند تا به عنوان یکی از کاربران این سامانه شناخته شوند و بتواند اوراق و ابلاغیه ها و روند پرونده ی خود را طریق این سامانه پیگیری کنند .

اشخاص می توانند به سایت مراجعه کرده اطلاعات خود را وارد کنند و سپس برای احراز هویت به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شهر خود مراجعه کنند ، که در این صورت افراد با ورود به سایت سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی به آدرس adliran.ir مراجعه یا با سرچ فارسی سامانه ابلاغ الکترونیکی وارد صفحه این سامانه می شوند .

سپس روی گزینه سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک کلیک می کنند حالا صفحه جدیدی باز می شود که بالا صفحه گزینه شخص حقیقی و حقوقی و سمت قضایی آمده با لمس هر کدام از آن ها شخصیت خود را معلوم می کنند ( شخص حقیقی همان افراد عادی هستند شخص حقوقی شرکت ها هستند و سمت قضایی شامل وکلای پرونده می شود ) اطلاعات اولیه را وارد می کنند و بعد برای احراز هویت باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و رمز شخصی بگیرند .

اشخاص می توانند از همان ابتدا برای ثبت نام به یکی از شعب دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند .

افراد می توانند برای ثبت نام در سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی با مراجعه به سایت سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی به آدرس adliran.ir مراجعه کنند یا با سرچ فارسی سامانه ابلاغ الکترونیکی وارد صفحه این سامانه شوند .

در گزینه سوم صفحه باز شده نوشته شده است ( برای سهولت امر، می توانید قبل از مراجعه حضوری، از اینجا نسبت به ثبت اطلاعات اولیه خود اقدام کنید ) روی کلمه ( اینجا ) که کلیک کنید

صفحه جدیدی باز می شود اگر فرد عادی هستید روی سر تیتر ثبت نام مورد نظرتان ، شخص حقیقی یا حقوقی کلیک کنید در صفحه فرمی ایجاد می شود که در آن اطلاعاتی که از شما خواسته شده را وارد می کنید و گزینه ادامه را می زنید .

صفحه ای باز می شود که شرایط و ضوابط استفاده از سامانه در آن شرح داده شده آن را با دقت مطالعه کنید و دکمه تایید را بزنید بعد از این مشخصات شناسنامه ای را شما می خواهد آن را تکمیل و گزینه مرحله بعد را کلیک کنید .

اطلاعات تماس خود را به درستی و با دقت وارد کنید و گزینه مرحله بعد را بزنید در این مرحله آدرس محل سکونت را وارد نمایید و باز هم گزینه مرحله بعد را فشار دهید .

صفحه جدید اطلاعات تکمیلی را از شما می خواهد این مرحله پایان کار است که نیاز دارد شما عکس خود را نیز در این مرحله در صفحه بارگزاری کنید اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید و بر روی دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه کلیک کنید در این حالت توانسته اید به صورت غیر حضوری اطلاعات اولیه خود را وارد کنید .

اما بایستی برای احراز هویت و اعلام درستی اطلاعات وارد شده به یکی از دفاتر خدمات قضایی شهر خود مراجعه کنید و و رمز شخصی خود را دریافت کنید .

اگر در شهرستانی زندگی می کنید که به دفتر خدمات قضایی دسترسی ندارید بایستی برای ثبت نام یا دریافت رمز شخصی به دادگستری مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید .

پس از دریافت رمز شخصی برای چگونگی دریافت ابلاغ الکترونیک می‌توانید با مراجعه به سایت سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی وارد صفحه خودتان شده ، ابلاغیه‌ ها و پیام ‌های مربوطه را بخوانید .

ممکن است حتی با مراجعه به سایت نتوانید اطلاعات اولیه ثبت نام خود را وارد کنید و پیامی روی صفحه ایجاد شود که ( لطفا جهت ثبت نام به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید) که در این صورت جای نگرانی نیست و با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی می توانید از همان ابتدا ثبت نام را در آنجا انجام دهید .

حتما بخوانید: ثبت نام در سامانه ثنا

 

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

زمانی که رمز شخصی خود را از یکی از دفاتر خدمات قضایی دریافت کردید می توانید به راحتی وارد سایت و صفحه شخصی خود شده و ابلاغیه ها همچنین اطلاعات پرونده را مشاهده کنید .

برای این کار بایستی آدرس adliran.ir را در صفحه گوگل یا سرچ کامپیوتر یا گوشی خود وارد کنید و گزینه مورد نظرتان را از لیست کنار صفحه انتخاب کنید .

برای مثال اگر خواهان مشاهده ابلاغیه هستید روی گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی کلیک کنید سپس در صفحه ایجاد شده سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک را انتخاب کنید در این مرحله کد ملی و رمز شخصی را وارد کنید و گزینه مرحله بعد با فشار دهید در این لحظه پیامکی به خط همراه شما خواهد آمد که حاوی رمز موقت است .

در صفحه ایجاد شده کد ملی رمز شخصی و رمز موقت را وارد کرده سپس می ‌توانید ابلاغیه‌ ها و پیام‌ های خود را پیگیری نمایید .

 

حتما بخوانید: ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا

نکته ای که وجود دارد این است که با توجه به اینکه متن ابلاغیه ها بصورت pdf است ، باید نرم افزاری که قابلیت نمایش pdf را دارد مثل (Adobe Acrobat Reader) بر روی سیستم یا گوشی شما نصب شده باشد .

اما اگر رمز شخصی خود را که از دادگستری یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کرده اید را فراموش کردید نگران نباشید چنانچه اطلاعات خود را در زمان ثبت نام به درستی وارد کرده باشید می توانید مجددا به آن دسترسی پیدا کنید .

برای دسترسی به رمز شخصی در صورت فراموشی آن لازم است ابتدا به آدرس eblagh.adliran.ir وارد شوید و گزینه رمز عبور خود را فراموش کرده ام را فشار دهید

صفحه ای باز می شود که از شما می خواهد شده تا اطلاعات دقیق خود را که شامل شماره ملی ، تاریخ تولد ، شماره سریال شناسنامه و شماره همراه است وارد کنید .

توجه داشته باشید اطلاعاتی که در اینجا وارد می کنید باید دقیقا همان اطلاعاتی باشد که در زمان ثبت نام اولیه در سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیک وارد کردید و رمز شخصی را دریافت کردید اگر چنین کاری نکنید کد جدید به شما ارائه نخواهد شد و برای رفع مشکل باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید .

آیا می توان رمز شخصی را در سامانه ثنا تغییر داد؟

بله امکان تغییر پسورد سامانه ثنا که در ابتدای ثبت نام در سامانه دریافت کرده اید وجود دارد .

برای این کار بایستی از طریق آدرس sana.adliran.ir وارد صفحه مورد نظر شده و روی گزینه تغییر رمز کلیک کرده و پسوردی مطابق میل خود برای سامانه ثنا در نظر بگیریم .

بعد از استفاده از سامانه ثنا باید گزینه خروج را بزنیم تا به طور کامل از سامانه خارج شویم .

 

در ادامه بخوانید: ورود به سامانه ثنا

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چگونه می توان ابلاغیه الکترونیکی را مشاهده کرد؟

✔️ زمانی که رمز شخصی خود را از یکی از دفاتر خدامات قضایی دریافت کردید به راحتی می توانید ابلاغیه را مشاهده کنید که در مقاله کاملا توضیح داده شده است

2- ✔️ چگونه می توان برای استفاده از ابلاغیه الکترونیکی ثبت نام کرد؟

✔️ برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی اشخاص می توانند از طریق دو مرحله ثبت نام کنند تا به عنوان یکی از کاربران این سامانه شناخته شوند و بتواند اوراق و ابلاغیه ها و روند پرونده ی خود را طریق این سامانه پیگیری کنند

3- ✔️ آیا رمز شخصی ثنا برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قابل تغییر است؟

✔️ بله امکان تغییر پسورد سامانه ثنا که در ابتدای ثبت نام در سامانه دریافت کرده اید وجود دارد که در مقاله توضیح داده شده است .

منبع : ابلاغیه الکترونیکی چیست

  انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 32

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما